http://uppc.ir/do.php?imgf=161451161453261.png داستان کوتاه ادبی :: آموزش نویسندگی خلاق رایگان

آموزش نویسندگی خلاق رایگان

شهروز براری صیقلانی ملقب به شین براری

آموزش نویسندگی خلاق رایگان

شهروز براری صیقلانی ملقب به شین براری

آموزش نویسندگی خلاق رایگان

اموزش نویسندگی ،رمان ، داستان کوتاه، داستان بلند ،سبک های نویسندگی،آموزش رایگان با شهروز براری صیقلانی
رزیتا غفاری

آخرین نظرات

داستان کوتاه ادبی

Sunday, 1 September 2019، 03:07 AM

منم دیگه از این سرزمین سبز و خیس  گیل  و زندگی کوفتی خسته شدم ، رشت انگار زیر ابرها بنا شده است ،میخوام بروم ، بمیرم .البته همه میمیرند . می‌میرند. از همان لحظه که به دنیا می‌آیند دارند می‌میرند. اما من الآن توی آخرهای فعل «داشتن مردن» هستم. این را دکتر هفت بیجار می‌گوید. البته در خانواده و فامیل همگی در زمینه ی تخصص پزشکی همگی صاحب نظر هستند و خیلی از دکترها بیشتر میفهمند ، دکتر تورشِ تَره می‌گوید که دارم می‌میرم. اما زهرا شَلِه که زن دایی ایوب اصرار دارد که اگر نذری آش بدهیم خوب میشوم ، البته بشرط آنکه آشپزی را خانه ی انان برپا کنیم . 

دکتر جدیدی که اسمش شبیه به کفنپوش است میگوید ؛ بهش وحی شده که یکشبه شفا میگیرم البته بشرط آنکه از داروی گیاهی عجیبی که هیچکجا پیدا نمیشود استفاده کنم . بعد از کمی تفکر و تامل و نگاهی زیر چشمی میگوید ؛ خودش بشرط چندین میلیون پول میتواند تهیه اش کند و من نمیدانم بخاطر پول است یا بلکه دارد از روی علم می‌گوید. می‌گوید برایش عجیب است که پزشک‌های قبلی تشخیص نداده‌اند. دکتر عینک دارد و انگار از پشت عینک چیزهایی می‌بیند که ما نمی‌بینیم. نمی‌دانم چرا عینک روی صورت بعضی‌ها مثل من می‌شود نماد حماقت و روی صورت امثال دکتر هفت بیجاری می‌شود انبوهِ سواد و دانش. پیامبر چرا نمی‌آید ببیند نوادگانش چگونه دارند توی کار خدا دخالت می‌کنند؟ بقیه حرف‌هایش را نمی‌شنوم. انگار دارد آلمانی حرف می‌زند؛ یا عربی. لابد دارد قلمبه سلمبه‌ی پزشکی می‌پراند یا از امید می‌گوید و از دعا عین فیلمها. مامان که شبها پدر میخواست کانال ماهواره را عوض می‌کند نگاهش از چهره‌ی نواده‌ی پیامبر می‌آید تا من و برمی‌گردد. بابا اما فقط دارد سوال می‌کند و روی کاغذی یادداشت می‌کند. بابا کِی آلمانی یاد گرفته؟ بابا دستش پر است از رگ‌های طاقت. جوهر انگار از رگ‌هایش روی برگه می-ریزد. دوست دارم بپرسم چقدر وقت دارم. مثل فیلم‌ها. می‌دانم اینجا دکترها مثل فیلم‌ها رک جواب نمی‌دهند. نمی‌پرسم. سخنرانی‌اش که تمام می‌شود مامان دستم را می‌گیرد و می‌برد بیرون. با این‌که بیست و پنج سال دارم حس می‌کند باید دستم را بگیرد. انگار با گرفتنِ دستم از دستم نمی‌دهد. نباید از دست بدهد، نه به این سادگی. از وقتی کیارستمی آن‌طوری مُرد، مَردم به اشتباه بودنِ تشخیص پزشک‌ها امیدوار شده‌اند. کاش مردنم اندازه‌ی مردن کیارستمی مهم بود. بعد از مرگ که چیزی اهمیت ندارد اما خب الآن برایم دلپذیر بود اگر می‌دانستم مرگم پر سر و صدا خواهد بود. می‌گویند توی دنیا طوری افق را نگاه می‌کند که انگار تا تشخیص همه‌شان را نپرسد باور نمی‌کند. امروز، از پانزده میلیون، یک نفر، پر.

دریا

این روزها در نظرم پیچ و خم محله ی ضرب اضافه شده . شایدم شیمی‌درمانی دارد رمقم را سر می‌کشد. مامان خیلی سعی می‌کند آهسته گریه کند. بعد سعی می‌کند آهسته هق‌هق کند. معلوم است که نمی‌تواند. هر وقت می‌روم آرام‌اش کنم چهل سال می‌رود عقب و مثل بچه ها اشک‌ها و فین‌هایش را با آستین پاک می‌کند و دو بار پشت سرهم می‌گوید خوبم و بغلم می‌کند و سرش را می‌گذارد روی شانه‌ام. طوفان هق‌هق‌اش که می‌خوابد و دریای آشوب دلش ارام می‌گیرد می‌گوید که مطمئن است خوب می‌شوم. مامان هیچ وقت دروغ‌گوی خوبی نبوده.

بابا ماشین صبر است. هیچ وقت گریه اش را 

نمی‌بینم. چشمهایش یکهو پف می‌کنند. نمی‌دانم کجا گریه می‌کند که ما نمی‌فهمیم. شاید هم آنقدر جلوی خودش را گرفته که اشک توی پلک‌هایش جمع می‌شود. خیلی سعی می‌کند بحران را مدیریت کند. گوشی‌اش همه‌اش توی دستش است و به این و آن پیغام می‌دهد و سوال می‌پرسد. حالا اکثر شماره‌های فون‌بوک گوشی‌اش توی بغلِ D جا خوش کرده‌اند. از a دکتر اسدی تا z دکتر زادمهر.

شب‌ها سرم را روی دریای سینه‌ی ستبرش پهن می‌کنم و ماهواره تماشا می‌کنیم. دریا موج‌های آرامش‌بخشی دارد. کاش می‌شد همین‌جا غرق شد. ‌بابا دیگر کانال‌ها را تندتند عوض نمی‌کند. انگار نه نگاهش به هیچ کدام است نه حواسش.

آقا؟… خانوم؟…

ماشین منتظرم تا مامان و بابا تمام سوال‌های دنیا در مورد شیمی‌درمانی را از دکت هفتبیجاری ر بپرسند و برگردند پایین. ماشین در خیابان امین الضرب بد جایی پارک شده. تصویر یک پلیس توی آینه دارد بزرگ می‌شود. اجسام از آنچه در آیینه می‌بینیم نزدیک‌ترند. آقای پلیس هم چند متری فاصله دارد که دستش می‌خورد روی شیشه و با اینکه می‌بیند صندلی راننده خالی‌ست علامت می‌دهد حرکت کن. شیشه را پایین می‌دهم و صدایش می‌کنم: «سرکار!». سوتی که می‌خواست درش فوت کند از دهانش می‌افتد و برمی‌گردد. شلوارش خطِ سرباز وظیفه دارد و مدرکِ لابد کارشناسی‌اش دو تا ستاره شده و روی شانه‌هایش نشسته.

– بله؟

– سروان امیری عزیز، من نمی‌تونم رانندگی کنم. پای راستم چند روزه بی‌حس شده.

دوست دارند اسمشان را توی جمله بشنوند. از شنیدن حرفم جا‌خورده و انگار سر و صورت پر از جای خالی موهایم را تازه دیده. مستأصل و معذب می‌شود. توی هیچ آیین‌نامه‌ای ننوشته‌اند که با یک بیمارِ نیمه فلج که توی ماشینی‌ست که جای بدی پارک کرده چه باید کرد. یک کلمه ی نامفهوم شبیهِ «باشه» یا «ببخشید» می‌گوید، دستش را تا نشانه‌ی خداحافظی بالا می‌آورد و می-رود.

خیابان پر است از آدم‌هایی با تن‌های سالم. نه حالا سالمِ سالم. در این حد که مرگ توی دست و پایشان نپیچد. دوست دارم بنشینم کنار خیابان و گدایی تن کنم. اگر کسی تن اضافه‌ای دارد بیاید بدهد به من.

استنفورد

همه اصرار دارند که بروم پیش پیمان. از همه بیشتر هم خود پیمان. اما من لمیده کنج خلوت خانه،  به شیشه ی ویسکی جانی واکر و درخشش شراب زیر پرتو نور خورشید زول زده ام.   نمیدانم  چرا همه کس و همه چیز در نظرم صورتی بنظر می ایند.    همیشه فرق صورتی را با نارنجی  قاطی میکردم و بهار بود که به من میگفت صورتی کدام و نارنجی کدام است.  اما اکنون ک او نیست   من  طوری از صورتی و نارنجی سخن میگویم که انگار تفاوت شان را تشخیص میدهم. و کمتر کسی هم از  ضعف و کور رنگی من با خبر میشود   

 

  با این که پاسخم مشخص است با دقت به استدلال‌هایش گوش می‌دهم. بعد می‌گویم: «امکان نداره بیام پیمان.». نه اینکه باید توی وطن خودم بمیرم. دلم نمی‌خواهد امید به زنده ماندن، بیشتر از این روزهای باقی مانده از زندگی‌ام را برای خودم و خانواده‌ام تباه کند. پیمان کمی مکث می‌کند. لابد اخم کرده و دستش را به پیشانی‌اش می‌کشد. کمی بعد، همراه با یک نفسِ عمیق می‌گوید: «باشه پس من میام.». از درسش می‌افتد و نمی‌تواند جبران کند. ویزایش مالتیپل نیست هنوز و شاید اصلا نتواند برگردد. اما می‌دانم پیمان را نمی‌شود از چیزی منصرف کرد. چیزی نمی‌گویم. چهار سال و نیمی می‌شود از آخرین روزی که اینجا بود و مامان توی فرودگاه یک کاسه اشک ریخت پشت پایش.

ماهی قرمز

بابا از گوشه‌ی پارکینگِ خانه غم‌انگیزترین چیزی که می‌کند. ماتیِ نگاه من را که می‌بیند ناگهان برمی‌گردد و از پشت سر، لابلای لرزش صدایش می‌گوید که می‌رود باغچه را آب بدهد و بر‌گردد. نگاهی به ویلچر می‌اندازم. حالا همه‌ی زمین برایم دریای خطرناکی شده و ویلچر قایق نجاتم. بلند می‌گویم «چه خوب شد ویلچر خریدی بابا، خیلی اذیت بودم.». پشت انگشتان بازش را می‌بینم که لحظه‌ای بالا می‌آید، مثل خورشید، و دوباره پشت کوه شانه‌اش غروب می‌کند.

پیمان تا یک ساعت دیگر می‌رسد. اگر سالم بودم می‌رفتم فرودگاه و استقبال. باید بروم. دوست دارم کارهای شرایط معمولی‌ام را انجام دهم. بابا که از آب دادن به گل‌ها با فروغِ چشم‌هایش برمی‌گردد می‌گویم من هم می‌آیم فرودگاه. بابا مکث می‌کند. تازگی‌ها هرچه می‌گویم همه را به مکث وامی‌دارد. می‌گوید باشد. قایقم را تا می‌کند . بابا هم که ناخداست. تا آخر پای همه می‌ایستد.

نیم ساعتی می‌شود که توی سالن پروازهای ورودی پشت شیشه‌های بلند ایستاده‌ایم، آکواریومی پر از ماهی‌های کوچک قرمز که از آن‌ور اقیانوس دلشان برای تُنگ کوچکشان تَنگ شده. پله برقی دارد پیمان را آرام روی خاکِ تُنگ کوچکش فرود می‌آورد. چشم-هایش همان لحظه که من را روی قایق می‌بیند طاقت نمی‌آورند. دلم خیلی برایش تنگ شده بود. تند تند با دست‌هایم روی چرخ‌ها پارو می‌زنم، سالن را دور می‌زنم و از کنار ایکس‌رِی رد می‌شوم. مردی از روی صندلی بلند می‌شود تا چیزی بگوید اما انگار پشیمان می‌شود و فقط به لبخندی از توی ریشش بسنده می‌جهد توی قایق.

باغبان

چشمم رو به سفیدی یک سقف باز می‌شود. لابد عمل تمام شده. از یک ناحیه‌ی پشتم درد شروع می‌شود و مثل مسافری که بعد از کلی انتظار، صندلی‌های خالی اتوبوس را می-بیند، توی عضلاتم می‌دود. آورده‌اندم توی یک اتاق سفید، با یک پنجره مشرف به حیاط. دستگاه دارد ضربان قلبم را با بوق‌های کوتاه، بلند اعلام می‌کند. بد است که آدم نبض خودش را بشنود. اضطراب می‌دهد. درست کار کردنِ قلب آدم که هشدار نمی‌خواهد. همان کافی‌ست که اگر چیزی اشتباه شد سروصدا کند و همه را خبر کند. عضلات خسته‌ام زحمت زیادی می‌کشند تا سرم رابه چپ بگردانم و مامان را ببینم که خستگیِ مفرطش را بغل زده، صندلیِ فلزی خوشخوابش شده و دیوار بالشش. کاش طولانی بخوابد. نه آن‌که از دنیا برود، آن‌قدر که وقتی بیدار شد، همه چیز تمام شده باشد. نواده‌ی پیامبر از همان اول گفته بود کاری نمی‌شود کرد. کاش می‌توانستند حرفش را بپذیرند. می-توانستم از همین چند وقت لذت ببرم. اشتباه می‌گویند امید چیز خوبی‌ست. لااقل نه همیشه. احساس می‌کنم چند ماه آخر زندگی‌ام را امید دارد تباه می‌کند. دوباره عضلات را به زحمت می‌اندازم و سرم را به راست برمی‌گردانم. وسط سفیدی دیوار یک پنجره‌ی تقریبا چهارگوش هست که رویش را یک پرده‌ی آبی با بدسلیقگی گرفته. سعی می‌کنم بلند شوم اما شروع به تکان خوردن که می‌کنم انگار دزدگیری از جنس درد شروع به هشدار دادن می‌کند. مامان بیدار می‌شود. صدایی تولید نکرده‌ام اما حس ششم مامان مثل کلی مادر دیگر بی‌نظیر است. ازش می‌پرسم می‌شود پرده را کنار بزند؟ می‌شود. مامان خوشحال می‌شود چیزی ازش بخواهی. باید چیزهای کوچک بیشتری ازش بخواهم و خوشحال‌ترش کنم. بدسلیقگی کنار می‌رود. توی پنجره یک تکه از یک کاج افتاده. می-گویند شاملو آن موقع که توی زندان قصر بوده از توی حیاطِ پر از دیوارهای بلند، فقط نوک یک کاج را می‌دیده و برایش تنها نشان از بیرونِ زندان بوده و یادآور رهایی. بعدها کاجِ پرغبارِ پیر از آنجا توی شعرش آمده. قیاس مع‌الفارق است اما حالا برای من هم این درخت می‌شود نماد بیرون رفتن، سالم بودن، راه رفتن. باید بعدها یک شعری یا داستانی بنویسم که این یک تکه کاج تویش باشد. شاید مهندسی را رها کردم و نویسنده شدم. دارم یک فهرست از کارهایی که اگر زنده ماندم می‌خواهم انجام دهم تهیه می‌کنم. آن‌قدر دارد زیاد می‌شود که گمان نمی‌کنم اگر زنده بمانم بتوانم به سرانجامی برسانمشان. این مرگ طبیعی هم ترکیب غریبی‌ست. مرگ که هرکاری‌اش بکنی طبیعی نمی‌شود. بابابزرگ هم طبیعی نمرد. اصلا هیچ‌کس طبیعی نمی‌میرد. قلبش توی خواب گرفت و رفت. هشتاد و دو سالش بود و بازهم صبح همه شوکه شدند و بازهم همه گفتند بابابزرگ که سالم بود.

یک لبخند درخشان همراه با پرستاری که آن‌را به لب دارد می‌آید توی اتاق. نمی‌دانم تاثیر داروهای مسکن است یا واقعا چهره‌اش این‌قدر دل‌نشین است. آن‌قدر نرم قدم برمی‌دارد که انگار پاهایش به زمین نمی‌خورند. تخت را دور می‌زند و ‌می‌آید سمت من. لباس سفیدش را انگار ویژه‌ی اندام متناسبش دوخته‌اند، ویژه تر از لباس سفید برای عروس٫ چشمهای درشت سیاه و موهای به رنگ شبق دارد. به من و مامان سلام می‌کند و خودش را معرفی می‌کند: «مَجد». پرستار ثابت من خواهد بود. اسم کوچکش را از روی اتیکت می‌خوانم.

– می‌تونم طوبی صدات کنم؟

مکث می‌کند. حق دارد. برای جمله‌ی اول کمی تند است. اما لابد می‌داند که آدم‌های توی چنین اتاق‌هایی زیاد وقت ندارند.

– البته. خوشحال هم میشم.

تخته‌ی پای تخت را برمی‌دارد و می‌خواند و رویش چیزی یادداشت می‌کند. بعد می‌گوید که اگر دردم خیلی زیاد است می‌تواند مورفین بزند.

– البته. خوشحال هم میشم!

می‌خندد و لوازم را روی میز فلزی پهلوی تخت می‌گذارد. صدای کوچک تماس شیشه آمپول و میز می‌آید. آستین‌هایش را خیلی مرتب تا می‌زند. با دستی که خوشیِ تراشش تا سرِ آرنج پیداست، هوای سرنگ را میگیرد این‌که سوزن فرو می‌رود، دردها فروکش می‌کنند و حس می‌کنم خوب شده‌ام. اتاق باغ و گلستان می-شود. دلم می‌خواهد بپرم پایین و توی گل‌ها غلت بزنم. باغبان که گُل‌کاری‌اش تمام می-شود وسایلش را جمع می‌کند، تای آستین‌هایش را برمی‌گرداند و با لبخند از در می‌رود بیرون.

مات

پیمان می‌آید تو. توی دست راستش صفحه تاب می‌خورد و توی دست چپش کیف چرمیِ کوچک مهره‌ها.

– اِ پیمان اینو از کجا پیدا کردی؟!

– اوه، خیلی گشتم.

راست می‌گوید. از کلافگی موهایش پیداست.

– به یه شرط بازی می‌کنم باهات.

– چه شرطی؟

– رحم نکنی.

می‌خندد.

– خیالت راحت!

گلدان را برمی‌دارد و بعد از یک جست‌وجوی کوچک با چشمهایش، می‌گذارد یک گوشه‌ی اتاق. میز کوچک و صندلی را جابجا می‌کند، می‌نشیند و با حوصله صفحه‌ی شطرنج را می‌گذارد روی میز و تنظیم می‌کند، انگار باید فاصله‌اش از لبه‌ها یکسان باشد. صفحه را فوت می‌کند. لابد یک تار موی مزاحم را فراری می‌دهد. بعد سربازان خودم و خودش را تک تک وارد زمین جنگ می‌کند و آخرسر هم وزیر و شاهش. نمی‌پرسد سفید می‌خواهم یا سیاه. همیشه سیاه را ترجیح می‌دادم.

– این دفعه سفید رو می‌خوام.

مکث می‌کند. اگر صفحه را بچرخاند نصف سربازها از منطقه‌ی جنگ به روی زمین می-افتند. بنابراین میز 

برتری دارد. می‌گفت سی-وپنج درصدِ شطرنج‌های تاریخ را سفید برده و بیست‌وپنج درصد را سیاه، و اگر دو طرف دقیقاً به یک میزان خوب بازی کنند سفید می‌برد. برتری مهمی‌ست که سفید بازی را شروع می‌کند و نطفه‌ی بازی را به میل خودش می‌بندد. اما من همیشه دوست داشتم سیاه باشم. مسئولیت کمتری متوجه‌ات می‌شود وقتی خودت بازی را شروع نکنی. پیمان خودش هم می‌داند بازی‌اش از من خیلی بهتر است، اما هیچ وقت از بازی با من خسته نمی‌شود، انگار امید دارد که آن‌قدر تمرینم دهد که یک روزی رقیبش شوم. جنگ آغاز می‌شود و طولی نمی‌کشد که شاهم دانه دانه رفتن محافظان و عزیزانش را نظاره می‌کند تا اینکه تنها می‌شود. اینجای بازی مورد علاقه‌ی من است. از روی اجبار است تا اختیار. مات شدنت قطعی‌ست و فقط سعی می‌کنی زمان بخری. چندان جای پشیمانی برایت نمی‌ماند و این خیلی خوب است. پشیمانی خیلی تلخ‌تر از شکست است.

شاهم که از نفس می‌افتد و مات می‌شود می‌گویم:

– دمت گرم اومدی داداش.

– تو جون بخواه داداش.

واقعاً می‌گوید. از کلافگی چشم‌هایش معلوم است.

پروانه

بابا روی صندلی کنار تخت، خواب است. خطوط سفید موهایش توی دیوار گم شده. کفش-هایش هم خسته یکدیگر را بغل زده‌اند و خوابیده‌اند. بی صدایی قدم‌های طوبی نگاهم را به آستانه‌ی در برمی‌گرداند. با فاصله‌ی همیشگی از سطح زمین می‌آید تو. چشمش به گوش‌هایم می‌افتد و با حالت لب‌ها و انگشتانش می‌پرسد چه گوش می‌کنم. طوری که صدایم به لب‌ها و انگشتانش برسد و به خواب بابا نرسد جوابش را می‌دهم.

– Wayfaring stranger امیلیو هریس٫ فوق‌العاده‌ست. می‌گذارم روی تکرار و چند ساعت گوش می‌کنم.

– منم می‌تونم گوش بدم؟

– البته. فقط میشه صدای بوق این فرشته‌ی نجاتِ بالای شونه‌ی راستم قطع بشه؟

می‌خندد و فرشته را ساکت می‌کند. لبه‌ی تخت می نشیند، صاف. مثل مجسمه های رُمی روی تخت نصب می‌شود. انحناهای ملایم اندامش پرابهت می‌روند تا برسند به چهره‌ی دل-نشینش. شیب پشتی تخت را با کلیدِ روی دسته تغییر می‌دهم. گوشی چپ را درمی‌آورم و به دستش می‌دهم. می‌گذارد کنار پیچ و خمِ زیبای گوشش و انگشتانش را طوری روی گوشی نگه می‌دارد که انگار بال پروانه ریتم نرمی می‌گیرد. چند دانه تار مو که از زیر مقنعه‌اش رها شده با موسیقی به رقص در می‌آیند. خوب است که دستگاه ساکت است و رازِ تپش‌های حالا تندِ قلبم توی سینه‌ام می‌ماند. من این موسیقی را بارها و بارها گوش داده‌ام. این بار اما، همه چیز فرق می‌کند.

گرتا گاربو

مامان با بشقابی در دست می‌آید تو. بخار از روی غذا توی هوا چرخ می‌زند اما بویش را حس نمی‌کنم. به دیدن یک فیلم صامت می‌مانَد.

– بیا مامان جان، برات خورشت قورمه‌سبزی درست کردم. فهمیدم غذای اینجا رو دوست نداری.

میز کوچک را روی تخت و من می‌گذارد و بشقاب را رویش. از توی کیفش یک کیسه بیرون می‌کشد. یک دستمال قرمز را از توی کیسه درمی‌آورد، تا می‌زند و 

کنار بشقاب می-گذارد و یک قاشق و چنگال تمیز را مرتب روی آن می‌چیند. بعد با نگاهِ کسی که برای گنجشک‌ها دانه پاشیده و منتظر است، خیره روی صندلی می‌نشیند. بو و طعم غذا را حس نمی‌کنم اما باید همه‌اش را فرو ببرم.

– خیلی خوشمزه شده مامان، مرسی.

نگاه مضطرب مامان لای دانه‌های برنج پیچیده و انگار تا تمام نشود آرام نمی‌گیرد.

اسب… من… اسب…

طوبی دارد فشارم را اندازه می‌گیرد. نگاهش می‌افتد به کتابی که به پشت روی پایم افتاده و انگشتم که لای سطرهای آخرِ یک داستان گیر کرده.

– چی می‌خونی؟

کتاب را برمی‌گردانم، رو به حالتِ پرسشِ چشم‌هایش.

– یوزپلنگانی که با من دویده‌اند. مال بیژن نجدیه.

به او می‌گویم که بیژن نجدی اسطوره‌ی منه.

– من مطمئنم که می‌تونی.

باور می‌کنم. جمله‌اش از پانزده میلیون پزشک دنیا باورپذیرتر است. نزدیک می‌آید و روی صندلی سمت راستِ تخت می‌نشیند. دنیا را به روی چشم‌هایش می‌بندد و ازم می‌خواهد از همان‌جا که دارم می‌خوانم بلند بخوانم که او هم بشنود. می‌خوانم: «…من دیگر نمی-توانستم بدون گاری راه بروم یا بایستم. اسب دیگر نمی‌توانست بدون گاری بایستد یا راه برود. من دیگر نمی‌توانستم…اسب…من…اسب…».

صبح می‌فهمم که آن‌قدر داستان خوانده‌ام که خوابم ببرد.

 رشت همچنان بارانی ست ، به دوست قدیمم شهروز براری صیقلانی گفته ام یک داستان کوتاه برایم بنویسد ، او یار دبستانی من بود خیلی شر و شیطان اما خرخوان بود ، حتی یکبار هم کمتر از بیست نمیگرفت ، آذر آخرش تمام شد یا نه؟ هیچ نمیدانم گذر ایام در رفته از دستم

همه جمع شده‌اند. غیر از عمه ماری ، که مرا در کودکی بزرگ کرده. خاله طاهره هم از شیراز آمده رشت. هر دفعه که ما خواهر زاده‌ها و برادرزاده‌ها را می‌دید، با خنده از تصمیماتمان برای ازدواج می‌پرسید. توی فامیل بهش می‌گفتیم خاله ازدواج. اولین بار است که نمی‌پرسد. می‌داند قصد هم داشته باشم وقت ندارم. فامیل-ها زیاد و زیادتر می شوند و همه‌ی صداهای کوچک گفتگوهایشان بهمن می‌شود و روی سرم فرود می‌آید. چرا آدم‌هایی آمده‌اند که سال‌هاست ندیدمشان و اگر مریض نمی‌شدم لابد سال‌ها نمی‌دیدمشان؟ مگر مراسم ختم است؟ این آخری را بلند می‌گویم. همه، جا می‌خورند. بهمن می‌شکند و تبدیل به خرده پچ‌پچ‌ها می‌شود. جمعیت عزادار کم‌کم خارج می‌شوند. چند تا بوسه هم می‌نشیند روی پیشانی‌ام قبل از خداحافظیِ بعضی‌هاشان. دیگر بدتر. آدم سالم را روی لپ بوس می‌کنند و مرده را روی پیشانی. همه کار را تمام شده دیده‌اند. ولی گناهی ندارند. بیخود عصبانی شدم و سرشان داد زدم. خیلی پشیمان می‌شوم. مامان برمی‌گردد تو. می‌گویم «گُه خوردم بگو برگردن.». می‌گوید «نه مامان جان حق داری. نباید دورتو شلوغ میکردیم مخصوصاً مریض‌هایی مثل من.

شب، طوبی که آمد تو ازش پرسیدم «میای باهم روی لپ‌تاپم فیلم بِردمَن رو ببینیم؟». خیلی خشک گفت «نه. وقت این کارارو ندارم.». ناشیانه جواب دادم «هر جور راحتی. من که به هرحال می‌بینم.». نکند دوستم ندارد و فقط دارد کارش را بعضی مواقع با مهربانی انجام می‌دهد؟ فردا من هم به او محل نمی‌گذارم. هنوز ده دقیقه از فیلم نگذشته که درِ لپ‌تاپ را به روی صدای مایکل کیتون می‌بندم.

تولد

دو هفته‌ی دیگر تولدم است. زاده ی شب یلدا . 

طوبی چند روز است نیامده و به جایش یکی دیگر می‌آید که هم خودش شبیه ماشین کار می‌کند هم مریض‌ها را مثل شبیه ماشین کار می‌کند هم مریض‌ها را مثل ماشین‌های از کار افتاده می‌بیند. دلم می‌خواهد دیگر بروم خانه. طاقت این سفیدی و سیم‌ها و لوله‌ها را ندارم. به مامان می-گویم.

– مامان جان وضعت الان طوری نیست که بتونیم ببریمت.

– وضعم هرطوری هست من نمی‌خوام دیگه اینجا بمونم.

– آخه …

– آخه نداره نمیشه همه‌ش به میل شما درد بکشم. می‌خوام یه کم هم به میل خودم…

مامان انگار یکهو می‌ریزد. بد گفتم. می‌دانم. فکرهایش توی نگاه خیره‌اش جمع می‌شود. تکه‌هایش را جمع می‌کند، سر تکان می‌دهد که «خب»، و از اتاق می‌رود بیرون.

مامان که برمی‌‌گردد از خجالتش چشم‌هایم را می‌بندم و خود را به خواب می‌زنم. در را آهسته 

 

شانه هایم بالا می‌کشد. صدای کشیده شدن پارچه را روی سرانگشتان بی حس پایم می‌شنوم و بوسه‌اش را روی گونه ام احساس می‌کنم. بعد صدای سبک قدم هایش تا پای پنجره می‌رود. زیرچشمی نگاه می-کنم. مهتاب از پنجره توی اتاق می‌بارد و صورت مامان را خیس می‌کند.

آن همه عینک

دکترها موافقت کردند که با احتیاط‌های زیاد ببرندم خانه. با اینکه خودم خواسته بودم اما از شنیدنش شوکه شدم. لابد از نظر دکترها هم از پشت آن همه عینک امیدی نیست. دایی سهیل با ماشینش می‌آید دنبالمان. ماشینمان را توی پارکینگ هم ندیدم. نگاهی به بابا می‌کنم. ناخدا بی‌صدا تمام صید سالیانش را توی دریا ریخته.

نقطه، سر خط.

همه ی کسانی که ناراحتشان کرده بودم آمده بودند . مریض های بدحال را همه میبخشند ، کسی از آشپزخانه کیک می‌آورد. شمع‌ها پشت خطوط مهربانی صورتش سایه انداخته‌اند. شمع‌هایی که دارند ذره ذره آب می‌شوند و به زودی خاموش. فهمیدنش نه وحی می‌خواهد نه سوادِ پشت عینک. بی‌جهت هم می‌سوزند. توی این خانه نه به آن یک ذره گرمایشان احتیاج است نه به این نور نحیفشان. مرا به یاد خودم می‌اندازند. مهمانانِ بخشنده دارند از من می‌خواهند که آرزو کنم و شمع‌ها را فوت کنم. آرزویت، خاموش نشدن شمع‌ها هم که باشد، باید فوت کنی؟

زنگِ در می‌خورد و مامان با لبخند می‌گوید «یه مهمونم امشب داریم که از دیدنش خیلی خوشحال میشی.». چند لحظه بعد از توی نورِ در، خطوط دُورِ طوبی پدیدار می‌شود. خیلی ذوق می‌کنم اما انگار اندام‌های بی‌حس شده‌ام توان نشان دادنش را ندارند. به همه با دقت و ادب سلام می‌کند و می‌آید به سمت من و لبخندش را روی صورتم می‌تاباند. از 

 

حالم نمی‌پرسد که ناراحتم کند. باهوش است. فقط می‌پرسد که خوشحالم؟. می‌داند که هستم. طوبی تعارف مامان را مؤدبانه رد می‌کند. مجسمه‌های رمی که کیک نمی‌خورند. با دستش وسایلش را نشان می‌دهد و با حرکتِ ظریفِ مردمک چشم‌های درشتش می‌پرسد. می‌گویم «البته، خوشحال هم میشم.». آن‌قدر صدایم ضعیف است که خودم نمی‌شنوم. اما او می-شنود. سوزن فرو می‌رود و چشم‌هایم را می‌بندم. کمی بعد، آرامش مثل آب راهِ خودش را توی اندام‌هایم پیدا می‌کند و دردها را می‌شوید. حتی همه‌ی مهمان‌ها انگار جانِ دوباره گرفته‌اند. امیلیو هریس معلوم نیست کِی آمده و کنار پنجره نشسته. گیتارش را کوک می-کند و اندکی بعد ریتم می‌گیرد. مهمان‌ها را می‌بینم که دور اتاق دست می‌زنند اما من فقط صدای گیتار را می‌شنوم. طوبی دستش را به طرفم دراز می‌کند. بلند می‌شوم و همراهش به وسط اتاق می‌روم. دست راستم را به و دست چپم را صاف نگه می‌دارم که آویز انگشتانش شود. هریس که شروع به خواندن می‌کند می‌رقصیم. رقصی که ماه‌ها تمرین کرده‌ایم و حالا همه را انگشت به دهان حیرت‌زده کرده‌ایم. موقع رقص تازه می‌فهمم که لباس سفید طوبی تور دارد. از بالای سینه‌هایش شروع شده و نرسیده به ظریف ترین برجستگی مچ دنیا تمام شده. امشب از همیشه زیباتر است. نگاهی می‌اندازم به خاله طاهره. مدتها بود که لبخند را روی لبش ندیده بودم. چشمک می‌زنم. پلکش روی چشمِ پُرش برف‌پاک‌کن می‌شود و ناشیانه چشمک می‌زند. طوبی با ظرافت گردنم را زیر هشتِ دست‌هایش اسیر می‌کند. صدای نرمیِ پوستش را زیر گوش‌هایم می‌شنوم. امیلیو هریس دارد می‌خواند و ما می‌چرخیم و می-رقصیم و می‌چرخیم… از روی انحنای ملایم شانه‌ی طوبی، خانه‌ی چرخانمان را نگاه می-کنم. بابا را می‌بینم که 

دارد به من املا می‌گوید… آن سمت، مامان کاغذ آورده و کلی مداد شمعی… می‌رقصیم و می‌چرخیم… بابا دارد روی دوچرخه‌ی کوچکم چرخ کمکی وصل می‌کند… پیمان با قلک و چکش می-آید… مامان کتابِ کاغذ و تا آورده با یک دسته کاغذ رنگارنگ… می‌چرخیم و می‌چرخیم… بابا سطل و بیل کوچک آورده برویم لب دریا… پیمان لباس‌هایی که برایش کوچک شده را برای من تا می‌کند… مامان دو تا ساندویچ را با دقت می‌گذارد توی کوله پشتی‌ام… می-چرخیم و می‌رقصیم… بابا دو تا اسکناس می‌گذارد توی جیب کاپشنم… پیمان تیله آورده بازی کنیم… مامان دارد یک کلاه کوچک برایم می‌بافد… بابا کارنامه‌ام را برمی‌دارد و عینک می‌زند و لبخند… پیمان مهره‌ها را برمی‌گرداند توی کیف… می‌چرخیم و می‌رقصیم… می-چرخیم و می‌رقصیم… می‌چرخیم و می‌رقصیم… مامان به آسمان نگاه می‌کند، یا به خدا، نمی‌دانم.

بیرون، چله‌ی تابستان، برف به جان درخت‌ها افتاده ،،،،،،،،،

 

جایزه ی مسابقات قائم عج ، تهیه کننده ؛ جشنواره ادبی ترکیه با شراکت فارسی زبان افتخاری در انکارا . نویسنده گان برتر فارسی /شهروز براری صیقلانی ، رزیتا ناروندی پانری ، مبینا رادمنش جیکینی، مژده پرزور ، سحر روزبه ، آتنا کرباسچی

ترک زبان،/ ، رسول خادیوف ، مرلینا جسیمسون ، جلینه کارداش ، جوخان سندل ، مایمت آزوکا  

 

 

نظرات (۱۵)

  • نیما بلاگ شمیرانات
  • Davood VA sosha ziba boood dastanesh.

    Mersi
    Afarin be shin brari
  • احمد موقری
  • من هم از ایشان بازنشر میکنم ، ولی فیک نیستم
    فقت ترفدارشانم همین. چرا آغداشلو طوری نوشته انگار خونش از ما رنگین تره؟
  • سوفیا آریانژاد
  • شین خیلی بدی ، که با مخاطبات پرسش و پاسخ نمیکنی
  • مهدی عسکرپور
  • میشه وبمو دنبال کنید؟
    منم دنبالتون میکنم باشه؟
    www.mahdiaskarpoor.ir

    برای دنبال کردن به این لینک برید:

    http://blog.ir/panel/-/followed_blogs?follow=mahdiaskarpoor.ir

    من هر کسی که دنبالم کنه دنبال میکنم
  • ناشناس
  • عالی
  • شبنم میرزاخانی
  • سلام اقای جوان و با استعدادی که سبک خودش را پایه گذاشته به راهش ادامه بده مخاطبش وفادار به سپیدار بلنده نه مدرنیته.

    ß#ßhahcc?c?
  • عماد بهاالدین خقانی
  •     شما از شهروز براری هیچ بیوگرافی نمیدید چرا؟    ما که میشناسیم چون مخاطب خاصیم  .  اما دیگران نمیشناسنش 

  • دریا دادور نیوجرسی

    •       عااااااالیه    همیشه از شهروز صیقلانی  داستان بزارید   ولی  ممنوعه هاش رو بزارید  و  طنزش رو.    واااااای  طنز  ۲۲بهمن    بی نهایت زیباست    از خنده غش رفتم  

       

    پاسخ:
    واقعا صحیح می فرمایید   بنده هم خوانده ام طنز داستان بیست و دوم بهمن را . و ماجرای پیت نفت و باسن سوخته ی معلم پرورشی و...  بی نهایت خندیده بودم  اما میترسم بزارمش توی پیج  و مشکل پیش بیاد 
  • ناشناس
  •   نریمان سعیدی فرد

                                             علیک سلام منخوبم ، شما خوبی ؟   اینا رو ولش کن.   استاد چی شده؟   دی ماه. یهو غیب شدند.         ما حوصله استاد جدید رو نداریم.     ما به عشق استاد شین اومدیم ثبت نام کردیم.      میدونیم ک ناخوش احوالن.         زود باید خوب بشند.     چون ایران. منتظر داستان عشقشون هست به خانمی بنام بهارک .       خانم بهارک.   غمگینه چشمای ما ، چون چشمای استاد. غم داره.        ما ک غمگین باشیم خانواده مون هم غمداره.     پس.  یه ایران غم داره از بی وفایی های.  شما.       برگردید به استاد.   و یک ایران رو شاد کنید.          من فوضول کلاسم .  ببخشااااا.   نریمان سعیدی فرد.   خاوران. بلوار رسالت.   خیابان میراث فرهنگی 

  • بهارک زادپرور. _ Golpayegan
    1.     درود ب خوبان  و سلام بر اهل بیت و خاندان نبوتش .      پیروِ  فرمایش  کاربری که خارج از ایران تشریف  دارند. و.  مثل فردی ک بیرون گود واستاده است و میگوید ؛   لنگش  کن !..     میخام بگم هربار یه صدای خوش در جامعه  آوازه خوان و یا یه واژه چین خوب در جامعه ادبیات داستانی ایران زمین پیدا میشه ، لطفا خفه خون بگیرید.  و ازش تعریف نکنید . چون هرکی رو ک شما حمایتش کردید. سریع  حساسیت بوجود اومده و یا ممنوع الصدا شده مثل شجریان ، یا ممنممنوع القلم شده مثل فرج سرکوهی ، یغما گلرویی ، ششهروزبراری صیقلانی. و امثالهم.... 
    2.  بابا دست از سر هنرمندای ما بردارید اگه دوستشون دارید .  
  • یلدا آقامنش از وین اتریش
  •  سلام. الیکم  ب مدیر این پیج .    چرا. آثار حقیقی و مکتوب اقای شهروز براری صیقلانی را در این صفحه مجازی برای مخاطبان سبک سپیدار بلند نمیگذارید؟ 

      این چرندیات رو تورو خدا قسم به نویسنده ی مدرنیته شین براری نصبت ندید .    اثار واقعی ایشان.  بمانند. معجون راز الود و پر رمز و رازیست ک  عقل و هوش را از خاننده میرباید. طلسم  کننده است.   

  • Ayda aghdashlu
  • سلام به روی ماهتون جناب آقای شهروز براری گرامی و محبوب .   چ بی حد و نصاب شاک SHOCK  شدم از یافتن یک پیج و صفحه که ظاهر امر گویای فیک نبودنش هست . زیرا تصویر خودتان  برویش قابل استناد گردیده . بنده خودم را معرفی نکردم حضورتان ،  من آیدا آغداشلو  از دیار غریب و دور از سرای وطنم که درون پیج های شخصی ام همواره شش دانگ به مطالب شما و بازنشرشان پرداخته ام .   خواهشمندم ، تمنا دارم ، ملتمسانه و  از سر بی ریاحی خواهان توجه ی ویژه ای از جانبتان به صفحات  فیک و تقلبی منتصب به خودتان هستم ، لااقل توسط پیج های با مشخصات روشن و واضح. مثل پیج بنده ی مخلص. برای یکبار هم که شده  حقیقت فیک بودنشان را عنوان نمایی.د.  به ایمیل تان شماره تماسی خواهم فرستاد ،  خواهشمندم در صورت تمایل بابت موضوع عقد قرارداد کاری پیرامون آثار جدیدتان در خارج از کشور به من تماسی حاصل فرمایید ، یاکه بلکه نامبر کال و فکس نامبر یا شاید آی دی  شخصی قابل دسترسی از شخص خودتان و یا شاید مدیر برنامه ها و منیجر تان را برایم بفرستید تا سریعا با شما تماس برقرار داشته باشم. زیرا کارگشا خواهم بود در شرایط بلاک شدنتان همراه جناب میم مودب پور ، که همزمان ممنوع القلم اعلام شده اید ....    منتظرم.    HAVE GOOD TIME   

    پاسخ:
       سلام . خانم ایدا آغداشلو عزیز. خیلی خوشحال و مفتخرم که شما برای وبلاگم پیام گذاشتید .    اما من  هیچگونه دسترسی به جناب شین براری نداشته و ندارم .  تنها یکی از طرفداران سبک سپیدار بلند هستم  ک توسط ایشان. به جهان ادبیات داستانی معرفی و ارائه شد .    سارا مرجان. 
  • زهرا میرترابی
  • اقای براری سلام علیکم

    خوب هستید الحمدالله

    ارادتمند میرترابی هستم از استان فارس ، شهرستان فقانی روستای آبچاره

    اقای براری در سایت 98ها www.98ia.com.    چندین رمان هست ک بنام شما ثبت شده  ولی چون تصویر نویسنده اش خالیه  نمیشه مطمین بود ک اثر شما هست یا که نه نیست.  مثل  رمان. فریاد بی صدا.  و رمان. رویای خیس. و رمان های دیگر...    ایا برای شما بودند؟ 

    Danahil88gorgani@yahoo.com.  نظر داد 

         زیبا و سبک خاصی مینویسید داناهیل از پنسیلوانیا

  • شهروز براری صیقلانی براری صیقلانی
  • Good

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی