چند نکته برای تصویرسازی در نویسندگی خلاق
شهروز براری صیقلانی 1396/06/2، شیراز ، باغ طاووسیه
توجه ؛ دوستان بهترین مدرس و آموزنده فن نویسندگی خلاق در فضای مجازی و اینترنت استاد شاهین کلانتری است. از ایشان بخاطر تولید محتوای اموزشی سپاسگذاریم. شین براری
با درود به تمامی هنرجویان محترم ، چند راهکار برای شما ارایه میدهم که در تصویر سازی و توصیف داستان نویسی کمکتون میکنه.
۱- در توصیف باید تصویرسازی کرد، خود را نباید نشان داد. پیام را باید در موقعیت و قصه و شخصیتپردازی گفت، نه با بیتفاوتی نسبت به جزئیات آنها.
۲- ما در توصیف باید شهود و علم حضوری برای مخاطب ایجاد کنیم نه اینکه فقط اطلاعات بدهیم تا خودش چیزی سر هم کند و بفهمد.
۳- تحلیلها باید از نوشته حذف شوند. طوری باید توصیف و تصویر کرد تا خواننده خود به علتها پی ببرد.
۴- چون حس مجموعه در هر جزئی از آن وجود دارد، چه بسا توصیف دقیق اجزاء کل مجموعه را از توصیف بینیاز میکند.
۵- هر چه کمتر توضیح بدهی و بیشتر تصویر بسازی به شخصیت خواننده احترام گذاشتهای و این باعث جذابشدن اثر میشود، همچنین اگر خروج از مطلب را به شرط اینکه ادامهاش معلوم باشد باز بگذاری.
۶- اضافات یا نواقص زبانی دلالت مطلب، به عمق یا ضعف نگاه باز میگردد. اگر حس کامل باشد در لفظ ظاهر میشود
8- توصیف درعین متنوع بودن نباید ازهمگسیخته باشد.
۹- شما باید طوری تصویرسازی کنید تا خواننده تجربه یک روزه را در ده دقیقه به دست آورد. بچهحزبالهیها به شدت از تجارب اجتماعی خالیاند. در عالم واقع آدم یک بار فرصت زندگی دارد ولی باید بقیه حالات را تجربه کرد.
۱۰- سعی کنید واقعیت عریان را نشان دهید، اظهار فضل نکنید. در جنگ چون بچهها برای موضوعات واقعی کار میکردند، رشد میکردند. الان همه کاغذی شدهاند، اهل مانور هستند. تحلیلها و توصیفهای ما منطبق بر واقعیت نیست، کلیشهای است.
۱۱- گفتوگو یا موسیقی خوب آن است که به یاد نماند و شنیده نشود.
۱۲- طوری باید یک موضوع را توصیف کنید تا برای مخاطب تصویر شود و آن را تجربه کند، بیشتر فیلمبردار باشید تا گزارشگر در توصیف رابطه هم باید وصف صورت بگیرد، نه اینکه با مثال یا تمثیل سعس در نشان دادن داشته باشیم.
۱۳- محوریت در نوشته با حس است که باید از واقعیت حکایت کند. برای تولید معنا اتکا به اطلاعات کافی نیست
شد.
۱۴- دفترچه خاطرات شیوهای برای روایت از واقعیت است درعین لفظ، قلم سخن بگوید.
۱۵- وقتی نوشته شما اصل نباشد ممکن است متن خوبی درآید ولی دیگر پیشرفت نمیکنید.
۱۶- از ویژگیهای نزدیکی به واقعیت این است که همه چیز سر جای خودش است و قابل حذف نیست. هماهنگی با محیط و افراد دارد بر خلاف مکالمههای تلویزیونی.
۱۷- اشیاء جزئی از معنا و حسسازها هستند و با اتفاقات اطراف پیوستگی دارند، باید جزئیات را دید. واقعیت اجتماعی برای کسی دقیق میشود که تجربه داشته باشد.
۱۸- آنچه از سرگرم بودن در این سنین مینویسیم نه براساس تجارب واقعی که خطیکردن تایپیهاست.
۱۹- دریافت برای مشاهده از طریق حواس است، ولی برای هر کس یک چیزی مهم است. وقتی ما به یک موضو
Mage bazi shode asheghi . Asheghi ke eshghesh ro gom kone ashegh nist . Bad akhe qgha barari koja agahi zade ke My love is WANTED?