http://uppc.ir/do.php?imgf=161451161453261.png چرند و پرند :: آموزش نویسندگی خلاق رایگان

آموزش نویسندگی خلاق رایگان

شهروز براری صیقلانی ملقب به شین براری

آموزش نویسندگی خلاق رایگان

شهروز براری صیقلانی ملقب به شین براری

آموزش نویسندگی خلاق رایگان

اموزش نویسندگی ،رمان ، داستان کوتاه، داستان بلند ،سبک های نویسندگی،آموزش رایگان با شهروز براری صیقلانی
رزیتا غفاری

آخرین نظرات

چرند و پرند

Thursday, 12 September 2019، 04:19 AM

متن طنز. و بی سبک. نثر و نظم نیست. بلکه قروقاطی هست. در عوض. درون مایه ی طنز. داره و از یک خاطره واقعی سرچشمه میگیرد. شهروزبراری صیقلانی. سروش لشگری. هامبورگ 2020 

در گذر از پیچ تند هجده سالگی  _ با  کوله باری از عشق و دلدادگی   _ آرام و صبور و بیصدا ، تقدیر بر من قضب کرد،  ، _  حین خروج از خانه ،پدر بر من تلخ نظر کرد  .  _  *_  مادر از پستوی نهان ، به ناگه ظهور کرد 

پرسش های پی در پی،  _*_ به کجا لش میبری؟  یابو ، هوووشع ،   جان  بکنی ،

آرام مگر سر میبری! _ سرآخر تو یکی آبرویمان را میبری.  با پسره  مشت کریم هم تازگی که دور میزنی

دو فردای دگر لابد به سیگار و حشیش هم پُک میزنی  ،  سپس برد دست دعا بالا سوی خدا و با  ماتم  خدایش را گفت  کلام؛  ای خدا چرااا؟ چرا از هرچه بدم میامده ، عاقبت بر سر خودم آمده ؟ ؟ ؟  به یکباره مادر بوی سوخت غذایش که بلند شد از پیشرویم برطرف شد 

از شانس بد ،همان لحظه دقیق دوخت و دوز خواهر که تمام شد ، به یکباره مثل جن ، سد راهم بی سبب شد . مجدد قر قر های جدیدی نیز شروع شد؟  

دست به کمر ستون شد  _  دست دیگر بر چارچوب درب عمود شد، 

پرسید با لحنی خشک و سرد و کمی عبوس؛ 

به کجا میروی چنین شتابان؟ ای جوجه خروس؟ حتما میروی پی ولگردی در خیابان؟ 

گفتمش من با حال و احوال زار:  ، تقویم به سر رسیده. ، _  ماه  اسفند نیز ته کشیده ، هفته ی آخر شده ، روزها یک به یک از سر گذشته عاقبت شب چهارمین شنبه سر رسیده ، امشب جشن و سرور و پایکوبی  _ *_ خواهرم  پابرهنه دوید مابین حرفم ؛ 

میخواهد برود اتش سوزی ، وا، وا، چه بی فرهنگ ،چهارشنبه سوری و لات بازی ؟ واقعا که!.. عجب رویی 

 شانس از درب غیب امدش بر من یکی نازل شدش ، راه چاره خود به خود در پیش چشمان من ظاهر شدش .   

به موقع رفت برق از مدار ، یکباره همه جا تاریک و سیاه ، مجهول شدش از قرار ،   

انگه که امد برق و جریانش در مدار گشت برقرار

من فلنگ را بسته بودم ، الفرار  ، با قدم های سریع ، شتابان سوی قرار  ، 

عاقبت رسیدم به جمعی کثیر 

همگان شاد و خندان ، سرگرم جشن و سرور 

به گمانم که غلط امده ام من این مسیر

همگان رقاص ، من در این بین چون یک اسیر ، چنین سرخوش و مدهوش و خراب ، واا ی از پل صراط ، امان از عمق عذاب 

به گمانم گشته ام من دچار یک سراب 

از حجاب که اثری نیست که نیست

مردانه و زنانه در هم است کی با کیست؟ 

دین و ایمان شما گنه کاران مگر چیست؟ ، 

محرم و نامحرم با این جمع غریب است ، شدید 

عجیب میرسد در نگاهم اینجا ،_تنها من در جمع کثیر ، نبودم آشنا _ همگان شیکپوش و جذاب و پر فروغ

کمی گستاخ و نترس ومقداری جثور  _  میرقصند در غیاب جُجب و حیاء 

 پسر و دختر شانه به شانه ی هم _ استغفرولله ، من زیر لب آیه به آیه سوره ی حمد

 بستر گناه هرکجا فراهم  _ همه در چرخش حلقه ی رقص ، چون لشکری به گرداگرد یک فرمانده  _ من ان وسط گنگ و گیج و درمانده  __، فقط نرمش صبحگاهی بلدم، خب شرمنده

همگی شاد و سرخوش میکنند خنده __ دخترکی از خنده های شدید ، قش رفته بود  _  مادرش از هجم خنده خیس کرده بود

بخیالشان که من محض خنداندنشان به عمد ادا در آورده ام  ا ما بخدا خودم این میان وامانده ام. _دیگری میگفت؛ که پسر عجب جلف و دیوانه ای ،_ آخرین حرکتم نیز بود حرکت پروانه ای 

من پر عطش از برکه ی گناه ، رد شدم. از ترس اتش دوزخ و عذاب ، از تجسم عرض باریک پل صراط ،من تشنه لب ماندمو بسلامت رد شدم. ابزار وقوع ه _ گناهی یک گوشه ریخته ،  حلال و حرام در هم آمیخته 

به کناری همگی حلقه زده و ایستاده اند  _ گویی در امتحان دلقکی بر من بیست داده اند.  _ دلم ضعف رفت ، کاش که جای این همه مشروبات گران شایگان ، ساندویچ میدادند رایگان

 گویی به من تلقین و یا الهام شدش، چون همان لحظه آهنگ قطع و برای صرف شام اقدام شدش

 ، و حتما وقت شام و توزیع ساندویچ و نوشابه شده . پس خواسته ی من تعبیر شده. .

دخترکی بالا نشین ، ابرو کمون ، پاشته بلند ، موی سیه ، بخت سفید ، پیرهن گلی ، لپ صورتی ، از وسط جایگاه رقص ، بلند فریاد کشید

 

؛ آهنگو قطع کن، دی جی اهنگ و قطع کن .

     افکار من ؛    از نظرم که واقعا پدر مادرش واسش چ اسم بدی گذاشتن ، آخه گیجه یا دیجه هم اسم میشه آخه؟ اما شاید طرف هندیه . 

آهنگ قطع شد ، و لحظه ای آرامش به روح و روانم بازگشت . چه دختر خوب و باوقاری ، که درک بالایش ایجاب نموده بدلیل رسیدن به شب ، صدای موزیک همسایگان را ازرده میکند ، و از طرفی هم صد در صد مهمانان گرسنه اند ... واقعا امشب تنها فرد فهیم و نکته سنجی ک دیدم همین دخترک پیراهن گلی بوده 

دخترک با صدای بلند تکرار کرد؛ ساکت، همه ساکت، همه    خفه  خون بگیرید د....  

من به دو سمت کوچه بی وقفه نگاه میکنم تا ببینم صندوق های نوشابه و ساندویچ ها را از کدام طرف میاورند ، فقط نمیدونم شاید فلافل باشه ، که من دوست ندارم ، در این لحظه دخترک پرسید؛ 

کی با من بندری پایه هستش؟

خب من اگر فلفل دلمه ای نداشته باشه دوست دارم ولی عیبه که سکوت حاکم بر فضا را بشکنم و بگم من پایه ام. 

 

دخترک تکرار کرد ؛ کی بندری هست؟ .  کی بندری  رو. با من پایه ست؟    بندری هاش بیان وسط!..

  وااااو من چقدر خنگم ، این داره حرف سوسیس بندری رو نمیزنه که!... چه قدر احمقم من. شانس آوردم که الکی دستمو نیاوردم بالا ، چون منظورش فلافل بندری هست احتمالا ..  

 

دخترک از اینکه کسی استقبال نکرد دلسرد شدش ، و پرسید کی اسنپ داگ رو پایه ست؟ 

 

خب من هات داگ رو پایه ام ، اما اینی که گفت رو نمیدونم فرقش چیه . اما هرچی باشه از فلافل بهتره  

دخترک تکرار کرد ؛ بندریاش بیان وسط 

فکر کنم دارن ساندویچ ها رو آوردن و میخوان پخش کنن ، ، چون وسط شلوغه ، منم میرم وسط. 

دخترک ک انگار منو از رقص اول به یاد داره بهم نگاهی به مهر میکنه و میپرسه؛ چیه؟ 

 

_ هیچی ، بندری که گفته بودید ، پس چرا نیومدش؟ 

دیگه خودم نفهمیدم چی شد که پیچیدم به قصه ، چون؛    صدای موزیک بلند شد ، همه جا تاریک ، رقص نور و فلش ، من  در شوک اولیه  بسر میبردم و لحظات نخست رو به گمانه زنی  سپری کردم که آیا. زلزله شده؟  یا کپسول  آشپزی منفجر شده ؟..  

  

، دخترک دستم گرفت ، مرا به وسط آورد ، خودش مثل مار به دورم میچرخید و همگان تشنج دست جمعی گرفته و جمیعا دچار لرزش های شدید و بی وقفه شده بودند ، و اقا گیجه یا شاید هم دی جی حرکات آشنایی انجام میداد که همیشه حین عبور از دست انداز ، عروسک کوچک سگی که بروی داشبورد ماشین مشت کریم نصبه انجام میده. چون گردن و سرش از تنه جداس و همیشه در حال تکان دادن سر و گردنه . از همه بدتر اهنگ بود که ظاهرا بندری اسم داشت و میخوندش ؛ 

 

 هلل یاااسع.... هل....ه هله .....     

       هلل یااسَع

     سیاه سیاهای خومون

         غریبه نیاد داخلمون.                طنزنویس شهروز کلیک نمایید

هله... هله.. هلل یاااس...... هله هله هلل یاسع....   

 

منم اینبار نو آوری بخرج دادم و حرکات نرمش صبحگاهی را از آخر ب اول انجام دادم تا رقصم تکراری نباشه ، یعنی با حرکت پروانه ای از بغل شروع کردم که البته یکی دو نفر بخاطر اصابت دستم با صورت و بینی جراحی شده شون دچار مصدومیت شدن اما صدا بحدی بلند بود و رقص نور پر پر میزد که هیچکی متوجه ی رقص نور اورژانس نشد ، که مصدوم ها رو با فرصت از جشن خارج میکرد ، خلاصه اخرشم با نرمش چرخش مچ دست راست و چپ به پایان رسوندم ، البته حین انجام ، شمردم حدودا سه بار اهنگ تکرار شد و من کم کم بفکر حرکات جدید و مثلا دراز نشست و حرکت شکم ، و چند تا حرکتی هم که از تکواندو بلدم افتادم ، و یکی دو تا چپ جلو زدم که اون پسره قد درازه بدلیل اصابت لقد چپ جلوم به جای حساسش یهو نقش بر زمین شد. فکرکنم همون پیرمرد مهربون و خونسردی که راننده ی اورژانس بود ، اونو از زیر دستو پا کشید بیرون و انداخت پشت ماشین قراضه اش تا ببره سردخونه!...    

. نه... نه.... ببخشید ،

 اشتباه تایپ شد ، منظورم درمانگاه بود . اما آخه الان که خوب فکر میکنم روی ماشین نوشته بود ویژه ی حمل متوفی . اصلا به من چه... ، 

 کمی بعد 

در مسیر بازگشت به خانه از کوچه ای خاکی و اهالی گرم و شاد رد میشدم 

عطر باروت ، بوی دود 

صدای انفجار 

هجوم اضطراب  

   کوپه ی آتش 

     تخته ی چوب. 

   نفت کمی هم کاغذ 

  کبریت و گوگرد 

 جرقه ی نور 

تولد شعله ی کوچک او 

وصلت اتش و کاغذ

گسترش گرما 

انشار نور

کمی بعد 

  هیزم بور

شعله ی نور 

جشن اتش و سور 

شادی و شور 

عطر باروت 

کمی هم بوی دود 

  تابش زرد رنگه نور 

 ناگهان 

دیدار یک یار دبستانی و دور 

اصرار به پذیرایی از جانب او

سپس پذیرایی و پیک شراب 

آنهم اجباری و زور  

گرم سخن دور اتش نور ، هیزم بور 

نبش قبر خاطرات سالهای دور 

از خط کش ، معلم ، تخته سیاه ، تا

دیکته ، نیمکت چوبی ، مشق های زوری

بی خبر از گذر زمان 

و پیک های پی در پی 

عاقبت دم سحر

من ماندم و جاده ی بی انتها

با قدمهای ضربدری یک آدم مست

و....

رقص نوری آشنا و صدای آژیر 

و ترمز ماشین گشت...

 

 

 

    

        اپیزود دوم . قصه های شهروز       

 

 

 

 

 

 

 

نیمه شبی سرد و خزان ، خسته با حال خراب 

تقدیر پیچیده گشت بر دور ِیک حادثه

به خودم آمدم ، پدر را در آغوشم یافتم

نیمه جان بود ، ولی همچنان زنده بود

چشمانش نیمه باز ، واژگانی برکلامش برقرار

من نیز جوانی 19 ساله ، تنها ، در فکر نجات

خیابان خالی از هر جنبنده ،دریغ از حیات

لحظاتی پر التهاب من در تقلای نجات

کابین عقب ، جیغ یک آمبو لانس سرد وخیس

اتوبانی که رو به اتمام است

شهر رشت در چشمم زیر و رو می شد

کوچه ها پر از دیوار میشد 

وسط گذر از محله ی ضرب

حتی تقدیر نیز یاقی و شَر میشد 

مسیری سرد و ساکت

سنگفرشی ناهموار 

دو طرف دیوار های متروک 

پشت آمبولانس بی رنگ و تنگ .  

 جاده سرد و ساکت ،  

 ، نور ماهتاب غایب ، و همه جا تاریک .  

خیابان باریک ، پیچ ، پشت پیچ ، برانکارت و پدر بی ثبات ، دایم در حال جابه جا 

گاه پدر رویش ، گاه برانکارت بجایش

همگی در پشت اورژانس از شرق به غرب میغلطییدیم،

 من مانده بودم و پرسش های بی جواب

لحظه ای پدر بروی برانکارت بازگشت بیخبر

من دوخته گشت نگاهم به نگاهش بی ثمر

پدر از شدت ضربه و التهاب

بهوش آمد ، اما بی رنگ و لعاب

رنگ به رخصارش نبود 

شوکه ، کمی گیج و سردرگم

از لرزش های این ماشین خراب

و مصیبت های آسفالت صعب العبور

پدر حین تکان های شدید ، پرسید ؛ 

چه شده پسرم؟ زلزله امده؟ 

گفتم نه پدر

پدر گفت یک کلام ؛ خطر خطر  

سرپیچ اما ، کپسول اکسیژن از جا در رفته بود

 بشدت بر سرش کوبیده بود 

جسم بی جان پدر جفت پا درون کنسول که رفت 

درب عقب امبولانس ناگه از زهوار وا رفت 

ترمزی بیخبر حاصل شدش و پدر خوابیده بر برانکارت چرخدار از آمبولانس خارج شدش گویی ما در اورژانس جدا و او نیز بیگانه ز ما سمت رودخانه ی زرجوب میرفت ، شنا 

امان از سراشیبی مسیرهای خسته ی شهر 

پیرمرد گدا میگفت ، پدر خوابیده بر تخت ، پر شتاب از لب آب سمت محله ی سرخبنده میرفت فنا

عاقبت اما راننده خوشحال و شاد از یافتن برانکارت ، در پی بیمار شدش 

پدر پشت شمشاد ها رو به آسمان سوی قبله بی جان گشته بود .  

دگر بار اما از مسیری میانبر در راه شدیم 

یک دست انداز ناخوانده ، 

زیربندی این قراضه ی وامانده

 مرا از جا بلند کردش بی اختیار 

به سمت کمکهای اولیه اوردم فرود بی احتیاط 

سوزش سوزنی در باسنم ، تعبیر درد شد 

تا که نشستم ، کل سورنگ تزریق شد 

چشمانم تیره و عالمم تار گشت 

دستانم بی حس و اندامم فلج بی حال گشت

اکنون اورژانس حامل دو بیمار گشت

کمی اما مسیر مستقیم ، باقی دگر خم میشدش در این بین تنها یک کوچه ی خاکی بن بست میشدش 

از دست بر قضاء آنهم نصیب ما میشدش 

راننده ی خونسرد و پیره امبولانس و مسیر اشتباه 

زیر لب میگفت پیرمرد خرفت که : حتما حکمتی در کار است ، غم مخور ای جوان ، عجله کار شیطان است

حیف که در توانم نمیگشت تا کلامی از دهانم در کنم 

تاکه چند فحش و بلا نثار این خر کنم

چونکه سراپا بی حس و لام ، ساکت و ناتوان خمیده بودم به کنار ، پدر نیز سوی دگر ، لم داده بودش بی کلام   

یعنی همان بن بست باید قصمت و تقدیر میشدش؟  

عاقبت آن شب گذشت....

 

در آن روزگار، تنها پدر مرا میخواند

 کاش گذر نمیکرد عمر 

و همان لحظه و سال میماند

افسوووس ... این روزها اما

شبم پر از صد ستاره ی خاموش

بغض من میله وقفس دارد

دود را توی حلق می بلعم

(آسمان تنگی نفس دارد ..

پُک به سی/گار اندکی پیشتر از اینک زده ام

فندکی در دست، نخکش افکار خویش اتش زده ام 

به یکباره بی پدر ، همچون بی پناهی ، غمناک و ماتم زده ام

یک شب خیس دود شد مرا

برای وداع آخر با پدر، چه زود دیر شد مرا..

کفش های بزرگ زندگی ام

زیر پاهایم یخ زده بود از سرما

آمبولانس میخواست بنزین بزند اما... 

همپای ماه و ستاره ام

پای ستاره ها درشبروی

 رودی که هی عطش دارد

روی رود برهنه از آبی

که فقط سنگ در سرش دارد

 

بعد پدر ، دلم غرق غم میشد 

بغض من هی "شکستنی" میشد  

کاش آن شب یکی از میانمان کم نمیشد 

 کاش فرشتهء مرگ از خانه ی مان رد نمیشد 

 

دور عکسش خطی سیا!باریک

یک نفر سمت خویش هل میداد

خاطرات عجیب سنگی را

هی خطوط سیاه کش می رفت

سهم من از مداد رنگی را.

 

شهروز براری صیقلانی 

فی البداعه 

شین براری صاد


.    شهروزبراری صیقلانی

نظرات (۱۲)

  • سوفیا آریانژاد
  • من هم جزو لشکر طرفداراشم . #شهروزبراری
  • ناشناس
  • بچه ها چرا یهو موج سونامی اثار داستانی شین اومده گرفته مجازی رو و شما همه غرق شدید ، باباجان این موج فروکش میکنه . یکم از فیلمای کره ای مطلب بزارید.. من داداشی دارم اونم یه جلد از شین داره بن نام کتاب خانه باغ که میگن ممنوعه
  • ناشناس
  • عالی 

  • شهروز براری صیقلانی
  • ممنون. 

  • ناشناس
  • عالیه   خیلی   باحالی  پسر       مردم از خنده   البته  گمان  نکنم   وآق۷ن پدرتان 

  • Ayda aghdashlu
  •       وقت بخیر  و شادمانی  آیدا آغداشلو  از  نیوهمپشایر  هستم .

     براتون  اوقات شاد و خالی از اندوه. ارزومندم .    دوستان.  آقای شهروز براری صیقلانی. و بعبارتی دیگر  یعنی  همان  

    شین     براری   بروی هفده  جلد  آثار  ادبیات داستانی فارسی   این روزها  بخاطر  پافشاری 

     بر روی  عقاید  پاکش  و  به  جبر  سیستم  دستگاه  سانسور  ،  ممنوممنوعه قلم    هستند  

       

              من به شخصه  از ایشان بابت تمام لحظات ناب و  احساسات  بدیع و زیبایی های  بی حد و نصابی که بواسطه ی خواندن آثارش بهمان  هدیه  داده شد سپاسگزارم  .   من شخصا   برخی از آثارشان همانند ،  هاجَر.   __ نیلیا__شهرک ابریشم _ رودخانه ی زَر ، محله ی ضرب _ پسرک غزلفروش _ دخترک حسرت به دوش _  رویای صادقه _ پستوی شهر خیس _  و....   همانند  گنجینه ای درون قفسه ی کتابخانه ی کوچکم  پاس میدارم و همواره  ناراحت از ناتوانی ام بدلیل عدم دسترسی به بازار داخل وطن برای تهیه ی ماباقیه آثارش از هفده اثر هستم #آزادی.فلم

  • نازگل. سوادکوهی
  •  

                                             بیچاره. کلاع....     دلم. که.   سوخت .... 

     

                              من اگری. یکسال بشینم باز نمیشه تا بشه یه متنی اینجوریا. بگم و بینیویسم. 

           بعدش شوما میگی.  فی بداعه ؟          اینبار.  به جای دیگم سوخت.   خخخخخ.   

               نازنین.   سوادکوهیان.  از شهر نور مازندران.                 سه تا از اثارتون رو تا حالا از کتابفروشی ساری خریدم.  

                           تا حال.  هرکدوم رو.   پنج بار خوندم.    هربارشم. تازه نکات جدیدی میفهمم. 

    ایا ایراد از فهم کمم هست.  []  یا از تکنیک خاص. شوماست؟  []    گزینه سوم.[]    هر دو مورد []

    پاسخ:
               ممنون ک ما را دنبال میکنید . بنده تنها یکی مثل شمام که از مخاطبینشون محسوب میشم و بی اجازه اثارشون رو نشر میدم .    فبول دارم واقعا ناب و زیبا مینویسند 
    1. خیلی باحال بودش 
    2. واقعانی بودن؟
    3. اهل رشتی؟
    4. حالا واقعن پدرتون فوت شدن یا استعاره از چیزی بود؟
    5. واقعا پلیس چهار شنبه سوری منم یکبار گرفت اما ما کرج زندگی می کنیم
    6. ممنون از وبلاگ و اینا ک مینویسی 
    7. لطفا از این نمونه چرند و پرند طنزنویس بیشتر بزارید اشتراک
    8. چون همه مردمان ایران مث من غمگینن ناامیدن از بس مشکل دارن
    9. خدافظ بازم سر میزنم به ایم وبلاگ 

    عالی. صدگل 

  • شهروز براری صیقلانی
  •  درود و احترام    پاسخ به پرسش مخاطب sadjhodols@gmail.com   

    بله . خب خودم هستم .  مگه همزمان چند شخص یک چهره ، یکنام ، یک فامیلی ، یک پسوند ، و یک چهره ، و یک پیشینه ، و یک شغل ، و یک شخصیت رو دارند؟ شما تصویر رو میبینید و پرسش میکنید !?... 

    مخاطب sadjhdols@gmail.com   نظر داد

     

    سلام  اقای براری شما همان اقای براری مجتمع فرهنگی هنری خاتم هستید؟  ایشون البته همنام شما بودند و هستند .  جثارتن کنجکاوی نیستش دلایلی برای چنین سوالی دارم   اگه پاسخ بدهید سپاسگذار میشوم . 

    مخاطب  caffeinated@gmail.com نظر داد 

     

    اقای براری خوب هستید قربان؟ بنده   یزدانی پناه هستم از مدرسان گیل . شما خوبید الحمدالله؟  اقای براری شما شماره تماس تون را گویا عوض کرده اید ، و سرکار خانم میرترابی مدیریت جدید مدرسان گیل خواستار یک جلسه برای  عقد قرارداد غیر حضوری با شما بودند و متاسفانه شماره ای از شما هم یافت نشد . اگر براتون مقدور بود با دفتر مرکزی مدرسان گیل یک تماس برقرار کنید. پرحرفی شد عفو بفرمایید . با کمال ادبو احترام خدمت شما استاد بزرگوارم .               

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی